OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Príbeh zrodu fenoménu nórskeho blackmetalu bol opísaný, opakovaný, poprevracaný a vylúhovaný už tisíckrát. Bez toho, aby sme sa museli podrobne zaoberať doterajšími pokusmi zhruba platí, že čím väčšia snaha o bulvarizáciu a šokovanie „iného“ publika, tým horšie. Naopak, čím triezvejší bol pohľad tvorcov „zvonka“, ktorí, hoci nepopierali fascináciu, odmietali glorifikovať a nekriticky adorovať, tým lepšie. Neodškiepiteľným faktom však je, že či šlo o horších alebo lepších autorov, k esencii a duši fenoménu sa preniknúť úplne nepodarilo nikomu. Jeden príklad za všetky, ak už ste si urobili chuť vyčerpávajúcou opisnosťou knihy "Lords Of Chaos", zážitok vám nutne museli rozriediť pseudofilozofické blúznenia, hľadajúce okraj blackmetalovej témy ďaleko za jeho skutočnou polohou. Najnovší pokus, tentokrát filmový, je opäť pohľad viacmenej zvonka (dokonca až tak, že zo Spojených štátov), bohužiaľ však patrí medzi doteraz najhoršie. Je veľmi mätúci a katastrofálne netrefný.
Film tvorcov Aarona Aitesa a Audrey Ewellovej je vyprázdnené žmýkanie odfláknutej prípravy, ktorému sa nepodarilo ani to úplné minimum – zviezť sa na automatickej a instantnej charizme osobností a udalostí prvej polovice 90. rokov v Nórsku. Ťažiskom filmu sú rozhovory s Fenrizom z DARKTHRONE a Vargom Vikernesom (BURZUM), doplnené pár ďalšími hovoriacimi hlavami a nakoniec aj únikom k akémusi postmodernému „vizuálnemu umelcovi“ Bjarne Melgaardovi a jeho výstave inšpirovanej nórskym blackmetalom, ktorá sa bohužiaľ s dušou tejto kultovej hudby absolútne míňa (pripomína stret medzi gotickým gýčom a marilynmansonovským „špinou k umeniu“). Ktovie prečo, ak už tvorcom šlo o presah do rešpektovaného nemetalového umenia, neoslovili radšej takého Petra Besteho či dvojicu Trine a Kim. Medzi ostatné zhromaždené podklady použité vo filme patria spravodajské zábery horiacich kostolov, dobový audiovizuálny materiál, ktorého je plný youtube a to je zhruba tak všetko. Všetky najdôležitejšie udalosti spomínané hovoriace hlavy akurát tak vyrozprávajú, udalosti Euronymovej vraždy nám tu dokonca podáva výhradne jej páchateľ. Najfrustrujúcejšie toto šlendriánstvo pôsobí, keď sa divákovi rysuje dramaturgická bomba vo forme príbehu rozchodu (a vo vzduchu visiaceho návratu po rokoch) dvoch dávnych kamarátov Fenriza a Vikernesa, kedysi hudobných spriaznených duší, ktoré však následne rozdelila Vikernesova politika. Priamo pred očami tvorcov tu skáče potenciál mávajúci rukami a upozorňujúci na seba, aby ho vzápätí Aites s Ewellovou ignorovali a v strižni miesto toho radšej prilepili ďalšiu sekvenciu s duom z IMMORTAL, ktoré v tomto filme vystupuje bohvie prečo (pôsobenie v OLD FUNERAL dôvodom zjavne nie je) a z rozhovoru vychádza skôr ako dvojica mimoňských blbečkov, ktorí s tým všetkým majú mať akože niečo spoločné.
Ak sa filmu darí čosi nové a originálne, je to určite čerstvý a nepoznaný pohľad na Varga Vikernesa. Šťastie a náhoda zapríčinili, že ho tvorcovia vyspovedali práve v čase, keď sa takpovediac zmieril so svetom a až na pár antiglobalistických konšpiračných chimér a vlastnej košatej a autoheroizujúcej verzie Euronymousovej vraždy už v ničom nepripomína šialenca z minulosti. Dokonca, čuduj sa svete, vystupuje ako celkom fajn sympaťák so zmyslom pre humor a zainteresovaný divák sa tak môže chvíľu opájať jeho nespochybniteľnou charizmou takmer úplne bez výčitiek svedomia. Druhou a poslednou silnou stránkou filmu je skvele vybratý a zostavený soundtrack, od povinných blackmetalových kultoviek až po dokresľujúce zvukové stopy od novodobých ULVER, SUNN O))), či tématicky úplne nesúvisiacich BOARDS OF CANADA.
Film „Until The Light Takes Us“ si určite zaobstará množstvo nadšencov a zberateľov, čo je škoda vzhľadom na jeho podliezajúcu kvalitu. Ťažko povedať, či osloví príliš veľa „outsiderov“. Kvôli nezvládnutému spracovaniu a hodnovernosti pointy, ktorá pláva na vode alebo rovno absentuje, radšej opäť dúfajme, že nie (ako spomína Klypso, reakcie nemetalovej kritiky sú zatiaľ skôr negatívne). To, čo by si toto dielo zaslúžilo, je v skutočnosti iba pozornosť fanúšikov Fenriza alebo Vikernesa, ktorí radi obohatia svoju zbierku o celkom rozsiahle pôvodné rozhovory. Takto fatálne a zúfalo nevyužitý obrovský potenciál tu nebol už dlho. Bezkonkurenčný a neopakovateľný mrazivý príbeh utrpel obrovské straty, čo je určite paradox, keď si vezmete, koľko je naopak skvelých dokumentárnych filmov, ktoré dokážu aj úplne obyčajnú zápletku šikovnou formou povýšiť na umelecký zážitok. Čo sa však dá robiť, keď v zozname tvorcov filmu symptomaticky úplne absentuje funkcia scenáristu.
Hodinu a pol dlhá filmárska lekcia na tému "Ako nerobiť dokumentárny film", bohužiaľ predvedená práve na legendárnej téme, kvôli ktorej ho bude drvivá väčšina divákov vyhľadávať.
5 / 10
Vydáno: 2009
Vydavatel: Variance Films
Stopáž: 93 minút
UNTIL THE LIGHT TAKES US
[USA 2009]
Réžia a produkcia: Aaron Aites, Audrey Ewell
Producent: Frederick Howard
Hrajú: Gylve Nagell, Varg Vikernes, Jan Axel Blomberg, Kjetil Haraldstad, Olve Eikemo, Harald Naevdal, Harmony Korine, Bjarne Melgaard, Kristoffer Rygg, Bard Eithun a ďalší.
Ak sa po skončení hodinu a pol trvajúceho dokumentu opýtate samých seba, o čom to vlastne celé bolo – v tomto prípade okrem nórskeho blackmetalu –, aké je posolstvo práve zhliadnutého filmu a vzápäti nedokážete nájsť odpoveď, ktorá by obstála, niečo pravdepodobne nebude v poriadku. Ako sa zhoduje zahraničná filmová kritika – tá mimochodom znosila práve recenzovaný snímok pod čiernu zem –, „Until The Light Takes Us“ je ukážkou zbabranej filmárčiny bez jasného cieľa. Filmárčiny, ktorá nemá takmer žiadnu výpovednú hodnotu pre laického diváka a naopak ho svojim nezmyselným spracovaním, načatými a nedokončenými témami úplne zbytočne mätie. Filmárčiny, ktorá toho okrem rozhovorov s Vargom a Fenrizom neponúkne mnoho zaujimavého ani zasvätenému fanúšikovi nórskej scény. Obzvlášť, ak už videl ďalšie nedotiahnuté dokumenty na podobnú tému, napríklad „Satan rir media“, prípadne čítal Vudrém spomínanú knihu.
Jasné, v „Until The Light Takes Us“ sú okrem balastu aj vtipné a zaujimavé interview (hlavne vďaka vyššie spomínanej dvojici, v prípade „men in black" z IMMORTAL bude tá vtipnosť asi neželaným efektom), ale smer, akým sa uberá ich „námet" a vata, ktorou sú pozliepané, podkopáva celý tento pokus o ucelený pohľad na nórsku blackmetalovú scénu, alebo čo to vlastne malo byť. Aaron a Audrey si do svojej filmovej prvotiny povolali až zbytočne veľa hostí a spolu s nimi nahryzli až priveľa tém súvisiacich s nórskym blackmetalom, aby vzápätí žiadnu z nich uspokojivo nedokončili. Neviem, či to možno prisúdiť faktu, že svoje dielo museli „drasticky“ zostrihať, na DVD totiž bude mať až 4 hodiny. Obávam sa však, že pri nezmyselnosti niektorých replík, hostí a scén vo verzii, ktorá by mala zhrnúť to najlepšie, to bude v rozšírenej verzii už len horšie.
„Until The Light Takes Us“ je dokumentárny snímok so žalostne nevyužitým potenciálom. Pri jeho sledovaní si možno užijete dobrú hudbu, pobavíte sa na niektorých rozhovoroch – čo inak nie je úplne málo a mne osobne to, pri všetkej úprimnosti, asi napokon aj stačilo –, ale nič viac od neho nečakajte. Nenájdete to tam.
Dokument fakticky neprináša nič nové...skalným fanúšikom len už x.krát omleté "fakty" a nezainteresovaným len pohľad cez klúčovú dierku, aj to vačšinou do tmy...varg síce pôsobí vcelku sympatickým dojmom, ale na to aby, pozdvihol kvalitu snímku to nestačí... trošku mi ušla podstata zakrývania "faustovej" tváre, ale asi nemusím všetkému rozumieť. Snímok som pozrel ešte len rozsekaný do 9 časti na youtube a stále som čakal, či prinesie ďalšia časť niečo zaujímavé, ale nedočkal som sa...k neprerušovanému sledovaniu sa už asi nedostanem...radšej...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.